
Credit
Paramirabo
The intrepid and dedicated members of Paramirabo come together as a single voice to perform contemporary music, showcase emerging Canadian composers, and expand the boundaries of the traditional concert experience. As a creator of innovative events, the group provides young composers with a venue for refining their trademark within Montreal’s vibrant new music scene and act as a springboard for exposure abroad. The ensemble’s flutist, Jeffrey Stonehouse, has been the group’s artistic director since its founding.
Taking its name from the piece Paramirabo, by Montreal composer Claude Vivier, Paramirabo’s roots date back to 2008 at the Conservatoire de musique de Montréal. Since its foundation, the ensemble has toured internationally to Belgium, England and Mexico and has been invited to Domaine Forget (2017 and 2019), Festival LOOP and Ars Musica (Mons, Liège and Bruxelle, 2019), Waterloo Region Contemporary Music Sessions (2018), Frontiers Festival (Birmingham, 2016), Eduardo Mata Festival (Oaxaca, 2016), New York’s Mise-En Festival (2014), Winnipeg’s Cluster New Music Festival and Montreal Contemporary Music Lab (2013). In June 2020, Paramirabo will again be ensemble-in-residence for the Domaine Forget International Music and Dance Academy’s Composition Session.
Multimedias and news
James O'Callaghan - Alone and unalone
À chaque ventre son monstre
With Dawn in Our Lungs - Bekah Simms
In the press
"L’ensemble Paramirabo de Montréal s’est rapidement fait connaître comme l’un des ensembles de musique nouvelle les plus novateurs et accomplis au Canada. Par son engagement résolu pour la création de nouvelles œuvres, sa vision artistique progressiste et ses compétences musicales exceptionnelles, l’ensemble a réalisé bien des projets et s’est taillé une réputation remarquable. [...] Année après année, l’ensemble Paramirabo laisse sa marque et je suis convaincu que l’on peut s’attendre à de grandes choses de leur part pour les années à venir."
- James O’Callaghan, CLC (2016)
"[Le concert La dernière nuit du roi fou] confirme ma théorie que les meilleurs musiciens sont dans la musique contemporaine! - Ils maîtrisent leur instrument pour aller au-delà de ce qu’ils sont habitués de faire dans d’autre style."
- Manuel Saint-Aubin et Anne-Marie Kérouac, Émission radio Chronique Musique Nouvelle (2016)
"[...] chacun des musiciens ayant participé à ce concert pour leur travail de virtuoses, car les ensembles modernes, contrairement aux grands orchestres de musique dite "classique" (OSM et autres), sont tous des solistes. Ils peuvent être 35 sur scène qu'ils forment un agrégat de véritables solistes."
- Robert Richard, Facebook (2019)